Maten du bör och inte bör äta under graviditeten

Vi bör alla tänka mer på vad vi äter. Men om det är någon gång i livet då detta är som mest viktigt är det under graviditeten. Här tipsar vi både om vad du bör och inte bör äta när du är gravid. 

Om vi börjar med det du borde äta som kommer detta se ut mycket som för en icke gravid person. Rekommendationerna experter brukar börjar med runt 500 g frukt och grönt varje dag. Helst till varje måltid.

Fisk bör du också äta åtminstone två gånger i veckan, men gärna mer. Det är dock viktigt att tänka mer på exakt vilka fiskar du äter och varifrån de kommer. Livsmedelsverket har en mängd bra information om detta.

Fullkornsprodukter är också väldigt bra och du bör välja dessa alternativ varje chans du får. Bröd, ris, pasta, bulgur och liknande livsmedel finns alla i fullkornsvarianter och är något du bör få i sig varje dag.

Järnrik mat är också bra att inkludera i kosten då kroppen har ett ökat behov att järn på grund av blodvolymen i kroppen ökar. Det är dock även vanligt att ta järn som kosttillskott under graviditeten och det finns väldigt bra alternativ på marknaden idag.

Proteinkällor som kött, kyckling, ärtor, ägg, linser och bönor ska också ingå i den dagliga kosten. Om du inte äter kött är det extra viktigt att se över proteinbehovet så du får i dig tillräckligt.

När vi sedan går vidare till vad du inte borde äta under graviditeten har vi ju redan nämnt att det finns en del fiskar du bör undvika. Och självfallet vet alla redan att man inte bör dricka alkohol under graviditeten. Men listan inkluderar även saker som:

  • Rått kött
  • Mögelostar
  • Opastöriserad mjölk
  • Stora mängder koffein
  • A-vitaminrika livsmedel som lever

Man brukar också rekommendera gravida kvinnor att vara försiktiga med hälsokost, kosttillskott och liknande då de inte garanterat är säkert för fostret.